1 Πως να ενισχύσουμε την γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού Τρι Οκτ 23, 2012 11:22 pm
Καλλιόπη Τζιλέρογλου
Μμμμ, έχει αρχίσει να συμμετέχει!
Πρώτο εξάμηνο
Μιλάτε του συνέχεια από τη στιγμή που θα γεννηθεί. Με αυτόν τον τρόπο θα αναπτύξετε τη συναισθηματική επικοινωνία και θα βοηθήσετε να ενισχύσει το πρώτο του λεξιλόγιο.
Διαλέξτε βιβλία με μεγάλες εικόνες, πολύχρωμες και χαρούμενες και διαβάστε τα στο παιδί.
Του πιάνετε το χεράκι και το καθοδηγείτε σε απλές κινήσεις συνδυασμένες με λέξεις, όπως: «Γεια σου!»
Να ονοματίζετε πάντα τα αντικείμενα που έρχεται το παιδί σε επαφή με αυτά.
Κάντε διαρκώς ερωτήσεις, παρόλο που την απάντηση θα την δίνετε εσείς προς το παρόν
Να του μιλάτε και να του εξηγείτε τι κάνετε. Εξηγήστε του, για παράδειγμα, τη διαδικασία του ντυσίματος: «Τώρα θα βάλουμε την πάνα», «Να και το μπλουζάκι που θα μπει πάνω από το κεφαλάκι σου» ή «Ήρθε η ώρα να κουμπώσουμε το παντελονάκι»
Δεύτερο εξάμηνο
Μιλάτε αργά και καθαρά, δώστε στο παιδί σας την ευκαιρία να αρχίσει να καταλαβαίνει τις πρώτες του λέξεις.
Προσπαθήστε να μιμηθείτε τις φωνούλες που βγάζει το μωρό σας.
Δώστε έμφαση σε συγκεκριμένες λέξεις, πχ. Θέλεις να κάνουμε τώρα μπάνιο;
Είναι σημαντικό να μάθει το παιδί να ακολουθεί απλές οδηγίες, για αυτό είναι καλό να του δίνετε κάποιες διαταγές.
Πρώτος χρόνος
Όταν το παιδί ξεκινάει να μιλάει (τις πρώτες του λέξεις) πολύ πιθανόν να μην αρθρώνει σωστά όλες τις λέξεις. Μην του κάνετε την παραμικρή παρατήρηση, αλλά ξαναπείτε την λέξη αμέσως -ήρεμα και καθαρά, δίνοντάς του την ευκαιρία να συγκρίνει ό,τι άκουσε με αυτό που είπε.
Αν δεν μπορεί, μην το πιέζετε να προφέρει μια συγκεκριμένη λέξη. Θα την προφέρει από μόνο του όταν θα είναι έτοιμο.
Να ενθαρρύνετε συνέχεια το παιδί σας για να μιλήσει, να του δίνετε κίνητρα.
Πάρτε αγκαλιά το παιδί και διηγηθείτε του παραστατικά μια ιστορία. Είναι ο καλύτερος τρόπος να ενισχύσετε τη γλωσσική του έκφραση και να το βοηθήσετε να αντιληφθεί με ποιο τρόπο οι λέξεις μπαίνουν στη σειρά δημιουργώντας λόγο.
Δεύτερος χρόνος
Μην επιμένετε να σας μιλήσει αν δεν δείχνει καμία διάθεση. Η πίεση μόνο αντίθετα αποτελέσματα μπορεί να φέρει.
Δώστε απλές οδηγίες. Στην ηλικία αυτή τα παιδιά δεν μπορούν να παρακολουθήσουν περίπλοκες οδηγίες.
Βοηθήστε το μικρό σας να εκφράζει τα συναισθήματά του.
Αρχίστε να του μαθαίνετε τις έννοιες όπως, για παράδειγμα, ζεστό και κρύο. Για να κατανοήσει καλύτερα δώστε του να πιάσει το φλυτζάνι με το ζεστό καφέ ή ένα ποτήρι με κρύο νερό.
Αρχίστε να του δείχνετε τα χρώματα. Αν και είναι ακόμα νωρίς για να μάθει να τα ξεχωρίζει, δεν είναι νωρίς για μια πρώτη γνωριμία με τα χρώματ.
Μην κουράζεστε να δείχνετε στο παιδί σας πόσο πολύ απολαμβάνετε την κουβέντα μαζί του. Να λέτε μαζί τραγουδάκια και απλά ποιηματάκια με ομοιοκαταληξία
Μιλήστε ως ενήλικας και μην χρησιμοποιείται τη μωρουδίστικη διάλεκτο.
Τρίτος χρόνος
Βάλτε λέξεις στο στόμα του παιδιού κι αυτό γρήγορα θα μάθει να λέει περισσότερα. Κάθε φορά που σας δείχνει εντυπωσιασμένο ένα σκύλο χρησιμοποιώντας την τηλεγραφική φράση «κοίτα σκύλο», εσείς συμπληρώστε με μια φράση: «ναι, είδες ένα μεγάλο μαύρο σκύλο;»
Αρχίστε σιγά-σιγά να το δυσκολεύετε. Χρησιμοποιήστε πιο μεγάλες προτάσεις, πιο δύσκολες λέξεις, περισσότερα επίθετα, αντωνυμίες, ρήματα. Είναι ένας πολύ αποτελεσματικός τρόπος για να βελτιώσει τις λεκτικές του ικανότητες.
Τζιλέρογλου Καλλιόπη Λογοθεραπεύτρια MSc
Ειδικευμένη στις Επικοινωνιακές Διαταραχές κατά την ανάπτυξη
Μιλάτε του συνέχεια από τη στιγμή που θα γεννηθεί. Με αυτόν τον τρόπο θα αναπτύξετε τη συναισθηματική επικοινωνία και θα βοηθήσετε να ενισχύσει το πρώτο του λεξιλόγιο.
Διαλέξτε βιβλία με μεγάλες εικόνες, πολύχρωμες και χαρούμενες και διαβάστε τα στο παιδί.
Του πιάνετε το χεράκι και το καθοδηγείτε σε απλές κινήσεις συνδυασμένες με λέξεις, όπως: «Γεια σου!»
Να ονοματίζετε πάντα τα αντικείμενα που έρχεται το παιδί σε επαφή με αυτά.
Κάντε διαρκώς ερωτήσεις, παρόλο που την απάντηση θα την δίνετε εσείς προς το παρόν
Να του μιλάτε και να του εξηγείτε τι κάνετε. Εξηγήστε του, για παράδειγμα, τη διαδικασία του ντυσίματος: «Τώρα θα βάλουμε την πάνα», «Να και το μπλουζάκι που θα μπει πάνω από το κεφαλάκι σου» ή «Ήρθε η ώρα να κουμπώσουμε το παντελονάκι»
Δεύτερο εξάμηνο
Μιλάτε αργά και καθαρά, δώστε στο παιδί σας την ευκαιρία να αρχίσει να καταλαβαίνει τις πρώτες του λέξεις.
Προσπαθήστε να μιμηθείτε τις φωνούλες που βγάζει το μωρό σας.
Δώστε έμφαση σε συγκεκριμένες λέξεις, πχ. Θέλεις να κάνουμε τώρα μπάνιο;
Είναι σημαντικό να μάθει το παιδί να ακολουθεί απλές οδηγίες, για αυτό είναι καλό να του δίνετε κάποιες διαταγές.
Πρώτος χρόνος
Όταν το παιδί ξεκινάει να μιλάει (τις πρώτες του λέξεις) πολύ πιθανόν να μην αρθρώνει σωστά όλες τις λέξεις. Μην του κάνετε την παραμικρή παρατήρηση, αλλά ξαναπείτε την λέξη αμέσως -ήρεμα και καθαρά, δίνοντάς του την ευκαιρία να συγκρίνει ό,τι άκουσε με αυτό που είπε.
Αν δεν μπορεί, μην το πιέζετε να προφέρει μια συγκεκριμένη λέξη. Θα την προφέρει από μόνο του όταν θα είναι έτοιμο.
Να ενθαρρύνετε συνέχεια το παιδί σας για να μιλήσει, να του δίνετε κίνητρα.
Πάρτε αγκαλιά το παιδί και διηγηθείτε του παραστατικά μια ιστορία. Είναι ο καλύτερος τρόπος να ενισχύσετε τη γλωσσική του έκφραση και να το βοηθήσετε να αντιληφθεί με ποιο τρόπο οι λέξεις μπαίνουν στη σειρά δημιουργώντας λόγο.
Δεύτερος χρόνος
Μην επιμένετε να σας μιλήσει αν δεν δείχνει καμία διάθεση. Η πίεση μόνο αντίθετα αποτελέσματα μπορεί να φέρει.
Δώστε απλές οδηγίες. Στην ηλικία αυτή τα παιδιά δεν μπορούν να παρακολουθήσουν περίπλοκες οδηγίες.
Βοηθήστε το μικρό σας να εκφράζει τα συναισθήματά του.
Αρχίστε να του μαθαίνετε τις έννοιες όπως, για παράδειγμα, ζεστό και κρύο. Για να κατανοήσει καλύτερα δώστε του να πιάσει το φλυτζάνι με το ζεστό καφέ ή ένα ποτήρι με κρύο νερό.
Αρχίστε να του δείχνετε τα χρώματα. Αν και είναι ακόμα νωρίς για να μάθει να τα ξεχωρίζει, δεν είναι νωρίς για μια πρώτη γνωριμία με τα χρώματ.
Μην κουράζεστε να δείχνετε στο παιδί σας πόσο πολύ απολαμβάνετε την κουβέντα μαζί του. Να λέτε μαζί τραγουδάκια και απλά ποιηματάκια με ομοιοκαταληξία
Μιλήστε ως ενήλικας και μην χρησιμοποιείται τη μωρουδίστικη διάλεκτο.
Τρίτος χρόνος
Βάλτε λέξεις στο στόμα του παιδιού κι αυτό γρήγορα θα μάθει να λέει περισσότερα. Κάθε φορά που σας δείχνει εντυπωσιασμένο ένα σκύλο χρησιμοποιώντας την τηλεγραφική φράση «κοίτα σκύλο», εσείς συμπληρώστε με μια φράση: «ναι, είδες ένα μεγάλο μαύρο σκύλο;»
Αρχίστε σιγά-σιγά να το δυσκολεύετε. Χρησιμοποιήστε πιο μεγάλες προτάσεις, πιο δύσκολες λέξεις, περισσότερα επίθετα, αντωνυμίες, ρήματα. Είναι ένας πολύ αποτελεσματικός τρόπος για να βελτιώσει τις λεκτικές του ικανότητες.
Τζιλέρογλου Καλλιόπη Λογοθεραπεύτρια MSc
Ειδικευμένη στις Επικοινωνιακές Διαταραχές κατά την ανάπτυξη