Ένα φόρουμ για μαμάδες!

Αναζήτηση
 
 

Αποτελέσματα Αναζήτησης
 


Rechercher Σύνθετη Αναζήτηση

To blog!

Πρόσφατα Θέματα

» συμτωματα εγκυμοσινης??
από freskia mama Παρ Μαρ 08, 2019 3:33 am

» μετα απο πολυ καιρο
από freskia mama Παρ Μαρ 08, 2019 12:52 am

» Εγκυουλες Οκτωβρίου-Νοεμβριου 2015
από Titino Δευ Ιουλ 09, 2018 12:37 am

» ΕΓΚΥΟΥΛΕΣ ΜΑΡΤΙΟΥ-ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2016
από trilly Δευ Νοε 20, 2017 1:13 pm

» 3o ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΓΛΥΚΩΝ ΝΕΡΩΝ
από maria.tst Δευ Οκτ 16, 2017 1:10 am

» Κεραλοιφή της Ελένης
από αγαπη Παρ Αυγ 04, 2017 4:33 am

» Φτιαξε μια υπεροχη σπιτικη βυσσιναδα
από howto Κυρ Ιουλ 16, 2017 8:41 am

» Φτιάξε την καλύτερη σπιτική κέτσαπ
από howto Τρι Ιουλ 11, 2017 1:18 am

» Φτιαξτε πανευκολα βορβους (Ασκορδούλακoυς
από howto Τρι Ιουλ 11, 2017 1:13 am

» Μανούλες Ιουνίου - Ιουλίου 2012
από claire_ Παρ Ιαν 27, 2017 4:51 am

» Πωλείται καρότσι Stokke Xplory V2 pushchair - ΣΑΝ ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ
από Ιωάννα1971 Πεμ Ιαν 07, 2016 4:40 am

» Μανούλες Ιανουαρίου 2014 #14#
από gallida Πεμ Ιαν 07, 2016 12:59 am

» Ας μαζευτούμε εδώ όσες προσπαθούμε για μωράκι #142
από larisaia Κυρ Ιαν 03, 2016 10:37 am

» Τριτη εγκυμοσύνη,η δική μου ιστορία!
από tinag Κυρ Ιαν 03, 2016 9:54 am

» Μανούλες Δεκεμβρίου 2015
από goldangel1990 Τρι Δεκ 29, 2015 6:15 am

» αγγλικα pre junior .ποια η γνωμη σας;
από dimitra al Δευ Δεκ 28, 2015 3:08 pm

» Εγκυουλες Ιουνιου-Ιουλιου 2016!!!!!
από beboula_1982 Δευ Δεκ 28, 2015 6:40 am

» πωλούνται 2 παιδικά κρεβατάκια μαζί με 2 συρταριέρες
από mpampoulis Κυρ Δεκ 27, 2015 1:13 pm

» Μανούλες Ιανουαριου-Φεβρουαριου 2016
από NOPITSA Τετ Δεκ 23, 2015 12:18 pm

» Διασκέδαση για μωράκια-παιδάκια
από natalie123 Κυρ Δεκ 20, 2015 7:42 am

» Εγκυουλες Οκτωβρίου-Νοεμβριου 2015
από boubouka Κυρ Δεκ 20, 2015 12:03 am

» Τεστ PAPP-A
από beboula_1982 Σαβ Δεκ 19, 2015 1:33 am

» Τιμές χωριάτης;;;
από boubouka Δευ Δεκ 14, 2015 2:06 am

» ΒΡΕΦΙΚΑ ΕΠΙΠΛΑ ΚΑΙ ΜΠΑΝΑΚΙ
από xrisili Παρ Δεκ 11, 2015 12:59 am

» Γλωσοφαγια...τι κάνουμε;;;
από boubouka Κυρ Δεκ 06, 2015 9:11 am

» Γλωσοφαγια...τι κάνουμε;;;
από MAMASTE Σαβ Δεκ 05, 2015 9:30 am

» σχετικα καινουρια
από marialena Σαβ Δεκ 05, 2015 3:54 am

» Τι γίνεται τελικά? Υπάρχει περίπτωση να είμαι έγκυος?
από Dimitra S. Παρ Δεκ 04, 2015 7:06 am

» ΠΩΛΟΥΝΤΑΙ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ!
από xrisili Παρ Δεκ 04, 2015 2:11 am

» Γυναικολόγος στο Ιπποκράτειο!
από boubouka Κυρ Νοε 22, 2015 11:14 pm

» βοηθεια με ομιλια 3 χρονου κοριτσιου
από scfatsa Παρ Νοε 13, 2015 12:48 pm

» Στολισμός βάπτισης με δώρο ένα βιβλίο ευχών!
από elfoula Δευ Νοε 09, 2015 7:52 am

» Στολισμός βάπτισης με δώρο ένα βιβλίο ευχών!
από elfoula Δευ Νοε 09, 2015 7:51 am

» καποια μοδιστρα για καλυμματα επιπλων
από calpou Δευ Νοε 09, 2015 1:44 am

» Εγκυουλες Φεβρουαριου-Μαρτιου 2015!!
από roulakriti Παρ Νοε 06, 2015 11:11 am

» Βαλίτσα για μαιευτήριο!
από boubouka Παρ Νοε 06, 2015 5:12 am

» Παράπονα από το παιδί για το σχολείο.
από boubouka Πεμ Νοε 05, 2015 12:01 pm

» Μυτιλήνη!!!βοήθεια!!!!
από scfatsa Τετ Νοε 04, 2015 12:27 pm

» Εχω ζητησει διαγραφη λογαριασμου!!!!
από mhtsaina Τρι Νοε 03, 2015 12:16 pm

» καποια μοδιστρα για καλυμματα καναπε??
από calpou Τρι Νοε 03, 2015 4:05 am

Παρόντες χρήστες
571 χρήστες είναι συνδεδεμένοι αυτήν την στιγμή:: 0 μέλη, 0 μη ορατοί και 571 επισκέπτες :: 1 μηχανή αναζήτησης

Κανένας

Περισσότεροι χρήστες υπό σύνδεση 3335, στις Τρι Ιαν 22, 2013 7:50 am

Μη Συνδεδεμενος Παρακαλώ συνδεθείτε ή εγγραφείτε

Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας Πήγαινε κάτω  Μήνυμα [Σελίδα 1 από 1]

1λεγοντας οχι στο παιδι... Empty λεγοντας οχι στο παιδι... Πεμ Νοε 03, 2011 12:13 am

katerina780

katerina780
Παίζει το forum στα δάχτυλα!
Παίζει το forum στα δάχτυλα!


«Λέγοντας όχι στο παιδί, κάνουμε χώρο ανάμεσα στις επιθυμίες και την πραγμάτωσή τους»

Συνέντευξη της Εφης Λάγιου-Λιγνού, διδάσκουσας ψυχοθεραπεύτριας και επόπτριας κλινικού έργου στο «Αγία Σοφία»
Με αφορμή την έκδοση συζητήσαμε με την επιμελήτριά της, Εφη Λάγιου-Λιγνού, διδάσκουσα ψυχοθεραπεύτρια παιδιών και εφήβων και επόπτρια κλινικού έργου στην Πανεπιστημιακή Παιδοψυχιατρική Κλινική του Νοσοκομείου Παίδων «Η Αγία Σοφία».
Λάθος η «τέλεια μητέρα»

Αποκαλυπτική έως ανατρεπτική και απενοχοποιητική η συζήτησή μας, η οποία αναδεικνύει τη μοναδικότητα κάθε σχέσης μητέρας-παιδιού, αλλά και την αστόχαστη βάση των εδραιωμένων απόψεων. «Η τέλεια μητέρα είναι κακό πράγμα για το παιδί, δεν έχει ανθρώπινες διαστάσεις» μας λέει. «Χρειάζεται απλώς μια αρκετά καλή μητέρα. Το παιδί θα χρειαστεί να ματαιωθεί για να αναπτυχθεί, χρειάζεται να στερηθεί, να νιώσει την απουσία, να αναπαραστήσει στο νου του την εικόνα αυτού που δεν έχει. Η φροντιστική μητέρα επιστρέφει και εδραιώνει την εικόνα της.

»Μέσα από τη σχέση του με τη μητέρα κατακτά τη λειτουργία να σκέφτεται. Η μητέρα σκέφτεται για χάρη του, προσπαθεί να το καταλάβει. Ετσι το παιδί αρχίζει να καταλαβαίνει τον εαυτό του. Σ'αυτή τη διαδικασία η μητέρα μπορεί να 'ναι μόνο μια αρκετά καλή μητέρα: δεν υπάρχει περίπτωση να μην κάνουμε λάθη αλλά δεν πειράζει, γιατί έτσι μπορούμε να επανορθώσουμε εξαιτίας των ενοχών που νιώθουμε και εδώ βρίσκεται η πρόκληση: το παιδί μπορεί να μας βάζει δύσκολα και χρειάζεται να ανταποκριθούμε».

* Πέρα από τους ειδικούς σε τι χρησιμεύει η παρατήρηση βρέφους;

* «Το να παρατηρούν οι γονείς τα παιδιά σημαίνει ότι γίνονται πιο ευαίσθητοι στα μηνύματα του παιδιού τους, μας επιτρέπει να βλέπουμε το παιδί με έναν άλλο τρόπο, με συναίσθημα και σκέψη, απαλλαγμένοι από τους προϊδεασμούς που έχουμε. Μπορείς να μένεις και με αβεβαιότητες. Δεν είναι κακό να μην ξέρεις, κακό είναι να παριστάνεις ότι ξέρεις όταν δεν ξέρεις. Πριν του προσάψουμε ότι γκρινιάζει ή θυμώνει να καταλάβουμε για ποιο λόγο είναι έτσι και όσο από πιο κοντά το κοιτάμε, το βλέπουμε με αυτόν το διαφορετικό τρόπο που μας επιτρέπει να μην καταλήγουμε σε βιαστικά συμπεράσματα. Σημαίνει ότι μπορώ να δω και μέσα από τα μάτια του άλλου. Αν γυρίσουμε σπίτι από τη δουλειά κουρασμένοι μπορεί να μην καταφέρουμε να δούμε τι βρίσκεται πίσω από ένα απαιτητικό και δύστροπο παιδί. Χρειάζεται να έχουμε την ψυχική διαθεσιμότητα να καταλάβουμε ότι αντιδρώντας μπορεί να μας λέει "ε, κοίτα και μένα που σε περίμενα". Δεν βάζω μια ταμπέλα λόγου χάρη ότι το παιδί είναι τεμπέλης, αλλά ψάχνω να βρω γιατί κάνει σαν να μη θέλει να γράψει, είμαι ανοιχτός σε αμφισημίες και μπορεί να κάνει πιο προσεχτικούς όσους ασχολούνται· δασκάλους, νηπιαγωγούς, γιατρούς».

* Πώς μπορείς να ερμηνεύσεις συμπεριφορές υπό διαμόρφωση ατόμων που δεν καταφέρνουν να τις εκφράσουν;

* «Τα παιδιά μπορούν να βιώνουν ισχυρά συναισθήματα· θυμό, αποκλεισμό, φόβο, κτητικότητα, ενθουσιασμό, πάθος, τρυφερότητα, περιέργεια. Εχουν μεταπτώσεις και συχνά δεν είναι σε θέση να τα εκφράσουν όλα αυτά με κοινωνικά αποδεκτούς τρόπους. Τα πολύ μικρά παιδιά συνήθως αντιμετωπίζουν την αδυναμία τους να διαχειριστούν το συναισθήματά τους με το να τα αποδιώχνουν και να τα φορτώνουν στον απέναντι. Λόγου χάρη, ένα παιδάκι που μόλις πάει στον παιδικό σταθμό νιώθει ευάλωτο όταν αποχωρίζεται τη μαμά του και προσπαθώντας να τα βγάλει πέρα κλαίει, ορμάει στα άλλα παιδάκια: προβάλλει στα άλλα παιδιά τα συναισθήματά του και παριστάνει τον επιτιθέμενο. Για να μην εκφράσει αυτό που νιώθει, κάνει τους άλλους να νιώθουν τον κίνδυνο που το ίδιο βιώνει».

* Πώς αντιμετωπίζεται;

* «Με το να του δώσει η νηπιαγωγός λίγο χρόνο προσαρμογής, χωρίς να το βάλει αμέσως στην ομάδα, και να το έχει προετοιμάσει η μητέρα. Οταν αντιλαμβάνεται τη διστακτικότητά του και καταλάβει την αγωνία του μπορεί να μείνει λίγο μαζί του, εξηγώντας του ότι όλα τα παιδιά είναι φοβισμένα γιατί δεν ξέρουν τι θα συναντήσουν, χωρίς να χάνει το στόχο που είναι ότι το παιδί θα πάει στο σχολείο».

* Από το βιβλίο προκύπτει πως η παρατήρηση βρέφους είναι συνάμα παρατήρηση των γονιών και αυτοπαρατήρηση.

* «Αυτό που καθορίζει αυτές τις πρώτες σχέσεις που είναι τόσο σημαντικές για τη ζωή του καθενός μας είναι η δεκτικότητα της μητέρας στα μηνύματα του μωρού της και η απαντητικότητά της στις εκκλήσεις του. Αλλωστε χωρίς ματαίωση δεν υπάρχει ανάπτυξη, αν δεν νιώσουμε την έλλειψη, δεν θα ψάξουμε, δεν θα προσπαθήσουμε, να βρούμε άλλους τρόπους να τα βγάλουμε πέρα, δεν θα ακονίσουμε το μυαλό μας».

* Πολλοί γονείς τοποθετούν τα παιδιά τους στο κέντρο του κόσμου. Πόσο τα βοηθά να εξελιχθούν κάτι τέτοιο;

* «Οι γονείς που γίνονται θυσία για το παιδί τους περιμένουν ανταλλάγματα. Οταν έχει θυσιάσει την προσωπική του ζωή περιμένει το παιδί να καλύψει όλες του τις ανάγκες που για χάρη του θυσίασε. Το παιδί δεν έχει ούτε τη δυνατότητα ούτε τα προσόντα ούτε την υποχρέωση. Δεν μπορούμε να το φορτώνουμε ότι για χάρη του τα παρατήσαμε όλα. Οχι, για χάρη της δικής μας εικόνας, ως μητέρας, τα παρατήσαμε. Είναι άδικο να περιμένουμε από το παιδί να γεμίσει τη ζωή της μαμάς του».

* Υπάρχουν συνταγές επιτυχίας;

* «Οι γονείς χρειάζονται να διαφυλάξουν τη δική τους ικανότητα φροντίδας του παιδιού τους. Δεν είναι υπεράνθρωποι και το παιδί τους έχει ανάγκη να βιώσει τις ανθρώπινες διαστάσεις τους. Επιπλέον, σίγουρα δεν εξυπηρετούν τις αναπτυξιακές ανάγκες του παιδιού τους με το να τροφοδοτούν (για τους δικούς τους λόγους), μια εικόνα του εαυτού τους, "πανταχού παρούσα και τα πάντα πληρούσα". Αν είναι αδιάκοπα διαθέσιμοι, δεν αφήνουν στο παιδί χώρο να νιώσει την έλλειψή τους και κατά την απουσία τους να αντλήσει από τις μνήμες του, να αναπαραστήσει και να σκεφτεί. Προσπαθώντας να μην το απογοητεύσουμε υπερβαίνουμε τα όρια αντοχής μας και τότε είναι δύσκολο να πάρουμε τις σωστές αποφάσεις».

* Είναι εφικτή μια ισορροπία σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες που βιώνουμε;

* «Σίγουρα ζούμε σε μια ζοφερή πραγματικότητα και συχνά οι κακές οικονομικές συνθήκες ενοχοποιούνται για τα προβλήματα των παιδιών. Παίζουν ρόλο, όμως όχι γιατί έχουν άμεση επίδραση στο παιδί, αλλά γιατί η αγωνία και ο θυμός των γονιών για τις συνθήκες διαβίωσης τούς δυσκολεύει να 'χουν χώρο στο νου τους για τις συναισθηματικές ανάγκες του παιδιού τους, να έχουν την ψυχική αντοχή να διατηρήσουν με συνέπεια μια στάση οριοθέτησης και χωρίς και οι ίδιοι να το καταλαβαίνουν προσάπτουν στο παιδί τους τον φόρτο των έντονα αρνητικών συναισθημάτων που τους πλημμυρίζουν. Συνήθως λόγω ενοχών μεγαλοποιούμε τις ελλείψεις των παιδιών. Τίνος ανάγκη εξυπηρετούμε όταν αγοράζουμε στα παιδιά μας παραπάνω πράγματα απ' όσα χρειάζονται, επειδή τα είδαν στη διαφήμιση ή τα έχουν τα άλλα παιδιά; Είναι σημαντικό να μπορούμε να εξηγήσουμε στα παιδιά μας ότι κάτι είναι ακριβό και δεν έχουμε τα λεφτά να το αγοράσουμε. Δεν χρειάζεται να παριστάνουμε τους πάμπλουτους στα μάτια των παιδιών μας».

* Μεγαλώνοντας τα παιδιά τους οι γονείς έχουν άλλη μια ευκαιρία να μεγαλώσουν οι ίδιοι;

* «Βέβαια, πολλές φορές οι γονείς δεν αντέχουν να του βάλουν όρια, να το ματαιώσουν, να πουν "όχι", αυτή την καταπληκτική λεξούλα που είναι εξίσου απαραίτητη για το παιδί όπως το "ναι". Είναι τρομακτικό για ένα παιδί να νιώθει ότι κυριαρχεί πάνω στους ενήλικες από τους οποίους εξαρτάται η φροντίδα του: Ποιος θα το προστατέψει από τη -φανταστική μεν τρομακτική δε- δύναμή του; Τα όρια συγκρατούν και προσφέρουν ασφάλεια. Ομως το παιδί δεν σταματά να δοκιμάζει την αντοχή των ορίων του "όχι". Φαινομενικός στόχος του είναι να σπάσει τα όρια, κρυφός στόχος είναι να επιβεβαιώσει ότι είναι ανθεκτικά. Τα όρια που ξεχειλώνουν δεν δείχνουν ευελιξία. Δείχνουν αδυναμία και ασυνέπεια του ενηλίκου -γονιού ή δασκάλου- πάνω στον οποίο το παιδί στηρίζεται.

Λέγοντας "όχι" οι γονείς προσφέρουν την ασφάλεια των ξεκάθαρων ορίων στο χάος της ψυχικής ανωριμότητας του παιδιού τους. Του προσφέρουν πλαίσιο για να αναπτυχθεί, προετοιμάζοντάς το να είναι ανθεκτικό στις ματαιώσεις, τις απογοητεύσεις και τις αντιξοότητες της ζωής. Η δυνατότητα έκφρασης των έντονων συναισθημάτων και η διαπραγμάτευσή τους επιτρέπει την ομαλή συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών, νιώθουν ότι οι γονείς και οι δάσκαλοι αντέχουν την έκφραση αρνητικών συναισθημάτων.

Λέγοντας "όχι" στο παιδί δεν είμαστε κακοί γονείς, δημιουργούμε ένα χώρο ανάμεσα στις επιθυμίες και την πραγματοποίησή τους, ένα χώρο σκέψης».

* Το δίλημμα όμως είναι υποτακτικό ή ελεύθερο;

* «Αν κάποιος σε υπηρετεί και κάνει όλες τις δουλειές για χάρη σου, τότε εσύ γίνεται αδύναμος, εξαρτάσαι από αυτόν και δεν μαθαίνεις να αντέχεις τις απογοητεύσεις, να συμβιβάζεσαι. Δεν γίνεσαι δυνατός. Κάθε περιορισμός είναι ευκαιρία για εξέλιξη.

Ανταποκρίνομαι στις ανάγκες του παιδιού, δεν σημαίνει κάνω ό,τι μου ζητήσει. Η ικανότητα να λέμε "όχι" πρέπει να αντέχει τη συναισθηματική πίεση του παιδιού που διαμαρτύρεται και να συνοδεύεται από μια ευαισθησία για τις πραγματικές ανάγκες του. Τα παιδιά δεν είναι αγγελούδια, ούτε είναι δυνατόν να είναι συνεχώς ευτυχισμένα!» *

Διαβάστε επίσης
Στην κατηγορία
Ελλάδα
Με λέξεις-κλειδιά
Παιδί
Για το ίδιο θέμα
Πώς η εύγλωττη σιωπή των νηπίων διδάσκει τους γονείς
Τελευταίες ειδήσεις στην κατηγορία Ελλάδα
Η απόφαση της γεν. συνέλευσης των εργαζομένων στη Χ.Κ. ΤΕΓΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέχιση των κινητοποιήσεων αποφάσισε η ΓΣΕΕ
Συλλαλητήριο κατά της ψήφου εμπιστοσύνης οργανώνει την Πέμπτη η ΑΔΕΔΥ
Κινητοποιήσεις των εργαζομένων στο Λοιμωδών Θεσσαλονίκης
Σύλληψη λιμενικών για μεταφορά ναρκωτικών στην Κέρκυρα

Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας Επιστροφή στην κορυφή  Μήνυμα [Σελίδα 1 από 1]

Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης

 
  •  

Forumgreek.com | ©phpBB | Δωρεάν φόρουμ υποστήριξης | Αναφορά κατάχρησης | Cookies | Πρόσφατες συζητήσεις