1 Η σχεση των αρχαίων Ελλήνων με τον σκύλο Κυρ Μάης 05, 2013 1:27 pm
Karpouzaki1
Σιωπηλή δύναμη
Η φύση αποτέλεσε για τους αρχαίους Έλληνες το πεδίο βάσης και
εξέλιξης του ανθρώπου. Παρατήρησαν με ματιά και νου οξυδερκή, ότι μέσα
σε αυτήν ο άνθρωπος πάλεψε με τα στοιχεία της φύσης, έπαθε πολλά, έμαθε
από τα λάθη του και τέλος φιλοσόφησε την ίδια του την ύπαρξη, δίνοντας
μεγάλη σημασία και ερμηνεύοντας τα θαυμαστά της δημιουργήματα που τον
περιτριγυρίζουν. Έτσι, αναπτύχθηκε μια άλλη, ξεχωριστή σχέση με τα ζώα,
που συμπληρώνουν, μαζί με τον άνθρωπο, τις φανερές μορφές έμψυχης
εκδήλωσης της φύσης. Το ζώο που βρίσκεται στην κορυφή της πυραμίδας των
όντων, μετά τον άνθρωπο και έχει άμεση σχέση με την κοινωνική ζωή του
ανθρώπου είναι ο σκύλος.
Υπάρχουν δύο μύθοι που εξηγούν το λόγο που ο σκύλος αποτελεί
εδώ και χιλιάδες χρόνια τον πιο πιστό σύντροφο του ανθρώπου. Εδώ πρέπει
να τονίσουμε ότι λίγα είναι τα ζώα για τα οποία έχουν πλαστεί μύθοι από
τους αρχαίους Έλληνες. Ο πρώτος μύθος, μας λέει πως ο κύν ήταν
δημιούργημα του θεού Ήφαιστου. Για το λόγο αυτό, απολάμβανε
μεγάλης εκτίμησης σε σημείο σχεδόν ισότητας με τους ανθρώπους, σε
αντίθεση με τους αρχαίους Αιγυπτίους που είχαν μια πιο απόμακρη σχέση με
τα ζώα (τα λάτρευαν μεν αλλά χωρίς να έχουν καθημερινή επαφή μαζί
τους). Ο θεός Απόλλων εξημέρωσε το σκύλο και τον δώρισε στην αδελφή του
θεά Αρτέμιδα, προκειμένου να τη συνοδεύει στο κυνήγι (κύναν άγω).
Επίσης, ένας άλλος μύθος αναφέρει ότι ο σκύλος είναι
αποτέλεσμα αναπαραγωγής του Κέρβερου (του σκύλου που φύλαγε τον Άδη),
την οποία επέτυχε ο Μολοσσός, ο εγγονός του Αχιλλέα. Για την ιστορία,
τον Κέρβερο τον αιχμαλώτισε ο Ηρακλής και τον πήγε στον Ευρυσθέα, από
τον οποίο τον έκλεψε ο Μολοσσός.
Πέραν όμως, από τους μύθους, οι αρχαίοι Έλληνες ασχολήθηκαν με τα ζώα
και στο επιστημονικό πεδίο. Ο πανεπιστήμονας και φιλόσοφος Αριστοτέλης,
στο έργο του «περί ζώων ιστορία», κάνει μια λεπτομερή μελέτη γύρω από
τα είδη και τη φύση των σκύλων δείχνοντας έτσι τη σημασία που έδιναν οι
αρχαίοι στο ζώο αυτό. Συγκεκριμένα, κατατάσσει του Μολοττικούς κύνες και
τους Ινδικούς κύνες στην κατηγορία βραχυκεφάλων κυνών. (Υπενθυμίζω εδώ
ότι η λέξη Μολοσσός είναι η αρχαία ονομασία της Ηπείρου). Ακόμα και στην
καθημερινή ζωή των μεγάλων ανδρών ο κύνας έπαιξε σημαντικό ρόλο. Ο
Μέγας Αλέξανδρος ως μαθητής του Αριστοτέλη, ήταν κυνόφιλος.
Όσο ήταν
στην Πέλλα είχε μια θηλυκή σκυλίτσα (Μολοττικός κύων) και αργότερα στην
Περσία κατά τη διάρκεια της εκστρατείας του κατά του Πέρση Δαρείου,
αγόρασε έναν αρσενικό σκύλο (Ινδικός κύων) και μάλιστα έναντι αδρής
αμοιβής, ονόματι Περίττα. Αργότερα, έδωσε το όνομά του σε μια πόλη που
ίδρυσε εκεί.
Mία από τις σημαντικότερες ενδείξεις για αυτήν την σχέση
αγάπης και συντροφιάς μεταξύ των αρχαίων Ελλήνων με τους σκύλους, που
διαρκεί πάνω απο 3.000 χρόνια, μας την δίνει ο πατέρας της Ελληνικής
ιστορίας Όμηρος στην Οδύσσεια (ραψωδία ρ΄300-309), όπου περιγράφει το
γνωστό και συγκινητικό περιστατικό του θανάτου του σκύλου του Οδυσσέα
(ονόματι Άργος) τη στιγμή που αναγνωρίζει τον αφέντη του ντυμένο
ζητιάνο, που γύρισε μετά από 10 έτη απουσίας.
Σχέση μοναδική. Συντροφικότητα που προκαλεί συγκίνηση. Ένα άλογο ον, ο
κατάκοιτος σκύλος Άργος, παρ’ όλα τα χρόνια απουσίας του αφέντη του,
μπόρεσε να τον αναγνωρίσει αφήνοντας σε εμάς, όπως και στον Οδυσσέα το
δάκρυ να κυλήσει και να αγγίξει την καρδιά μας. Αβίαστα ερωτήματα
έρχονται στο νου μας: Τι δέσιμο είχαν ο αφέντης με το σκύλο του,
κάνοντας τον πολυταξιδεμένο και σκληρό από τις κακουχίες Οδυσσέα να
δακρύσει; Τι είναι αυτό που μπορεί να οδηγήσει ένα άλογο ον να δεθεί
συγκινησιακά με ένα λογικό; Μήπως η επικοινωνία αυτή δηλώνει την ύπαρξη
της ψυχής; Μήπως, ως άνθρωποι πρέπει να δώσουμε μεγάλη βαρύτητα στη ψυχή
μας και στην επικοινωνία με τη φύση, στην οποία άλλως τε είμαστε
συγκάτοικοι με τα άλλα ζώα;
Οι αρχαίοι Έλληνες αντιλήφθηκαν από πολύ νωρίς τη διαφορετική
σχέση που έχει ο σκύλος με τον άνθρωπο. Σχέση φιλική, σχέση
συνεργασίας. Σχέση πάνω απ’ όλα εμπιστοσύνης, όπως επίσης και
φιλοσοφικής συντροφιάς. Πριν από τον μεγάλο φιλόσοφο Σωκράτη, που άλλαξε
τα δεδομένα της σκέψης πάνω σε βαθειά και αιώνια προβλήματα τη
ανθρωπότητας, υπήρχαν οι λεγόμενοι κυνικοί φιλόσοφοι. Αυτοί,
γύριζαν στους δρόμους των πόλεων και μιμούνταν τη ζωή των σκύλων. Ζούσαν
σε πιθάρια ή σε βράχους προκειμένου να ταπεινωθούν και να φιλοσοφήσουν.
Άλλως τε, μη ξεχνάμε την εικόνα που μας έχει μείνει χαραγμένη στο μυαλό
με τον μεγάλο αρχαίο φιλόσοφο Διογένη να περιφέρεται μέρα μεσημέρι
στους δρόμους της Αθήνας κρατώντας φανάρι και έχοντας συντροφιά έναν
σκύλο, αναζητώντας άνθρωπο, όπως έλεγε, υπονοώντας την ποιοτική έννοια
της λέξης.
Ο σκύλος λοιπόν, τιμήθηκε από όλους τους Έλληνες της αρχαίας
εποχής, τοποθετώντας τον ακόμα και στο σύμπαν (αστερισμός του κυνός),
εκφράζοντας έτσι την υπέρτατη αγάπη τους για το ζώο. Το γεγονός αυτό αν
μη τι άλλο, δείχνει ότι ο σκύλος αποτελούσε μέρος της καθημερινότητας
της ζωής τους. Η καθημερινότητα δεν άλλαξε στο πέρασμα των αιώνων και ο
σκύλος παραμένει γύρω μας, δίπλα μας. Είναι ανάγκη να δούμε μέσα από την
παρουσία του τη σταθερή κοινωνική σχέση του με τον άνθρωπο,
καταδικάζοντας και αποτρέποντας την κακοποίησή τους από μερίδα
συνανθρώπων μας.
Εξάλλου, όσοι δεν το γνωρίζουν, ως και ο Μέγας Αλέξανδρος,
που ενδιαφερόταν για μεγάλα και σημαντικά πράγματα, θέσπισε νόμο για την
προστασία των ζώων. Κοιτάζοντας λοιπόν, στα μάτια ενός
ποιμενικού ελληνικού Μολοττικού σκύλου (Hellenic Epir Molossus),
μπορούμε να τρέξουμε πίσω στο χρόνο και να αισθανθούμε τη συντροφιά, όχι
απλά ενός κύνα αλλά ενός αρχαίου «Έλληνα» φίλου και προστάτη της ζωής
μας
Οι Έλληνες για να τιμωρήσουν την Εκάβη αποφάσισαν να τη
λιθοβολήσουν. Ως προς τον θάνατό της υπάρχουν παραλλαγές, όλες όμως
έχουν ως κοινό στοιχείο τη μεταμόρφωση σε σκύλο. Ο Ευριπίδης
στην ομώνυμη τραγωδία του αναφέρει ότι η Εκάβη, αφού πρώτα είδε όλα τα
παιδιά της νεκρά ή αρπαγμένα, μεταμορφώθηκε από τους θεούς, που τη
λυπήθηκαν, σε σκυλί. Μία παραλλαγή λέει ότι η Εκάβη μεταμορφώθηκε σε
σκύλο όταν την κατεδίωξαν για εκδίκηση οι σύντροφοι του Πολυμήστορα.
Τρίτη εκδοχή είναι ότι η Εκάβη μεταμορφώθηκε σε σκύλο μέσα στο πλοίο που
την οδηγούσε δούλη στην Ελλάδα. Τέλος, στην εκδοχή του λιθοβολισμού, η
Εκάβη λιθοβολήθηκε πράγματι από τους Έλληνες, που όμως όταν πήγαν να την
τραβήξουν κάτω από τις πέτρες βρήκαν, αντί για το πτώμα της, ένα σκυλί
με πύρινα μάτια. Φαίνεται ότι η Εκάβη λατρεύθηκε σαν θεά με ιερό ζώο το
σκυλί.
Άλλος ένα Ελληνικός μύθος της αρχαιότητας έκανε αναφορά σε
μηχανικούς σκύλους που είχαν σταλεί να προστατέψουν το παλάτι του
Αλκίνοου. Οι Θεοί ήταν ιδιαίτερα ευχαριστημένοι με τον βασιλιά Αλκίνοο
και μέσω της τέχνης του Ήφαιστου, του χάρισαν χρυσούς και ασημένιους,
αθάνατους και πανίσχυρους μηχανικούς σκύλους για την προστασία του
παλατιού του.
ellinikoarxeio(.)com
εξέλιξης του ανθρώπου. Παρατήρησαν με ματιά και νου οξυδερκή, ότι μέσα
σε αυτήν ο άνθρωπος πάλεψε με τα στοιχεία της φύσης, έπαθε πολλά, έμαθε
από τα λάθη του και τέλος φιλοσόφησε την ίδια του την ύπαρξη, δίνοντας
μεγάλη σημασία και ερμηνεύοντας τα θαυμαστά της δημιουργήματα που τον
περιτριγυρίζουν. Έτσι, αναπτύχθηκε μια άλλη, ξεχωριστή σχέση με τα ζώα,
που συμπληρώνουν, μαζί με τον άνθρωπο, τις φανερές μορφές έμψυχης
εκδήλωσης της φύσης. Το ζώο που βρίσκεται στην κορυφή της πυραμίδας των
όντων, μετά τον άνθρωπο και έχει άμεση σχέση με την κοινωνική ζωή του
ανθρώπου είναι ο σκύλος.
Υπάρχουν δύο μύθοι που εξηγούν το λόγο που ο σκύλος αποτελεί
εδώ και χιλιάδες χρόνια τον πιο πιστό σύντροφο του ανθρώπου. Εδώ πρέπει
να τονίσουμε ότι λίγα είναι τα ζώα για τα οποία έχουν πλαστεί μύθοι από
τους αρχαίους Έλληνες. Ο πρώτος μύθος, μας λέει πως ο κύν ήταν
δημιούργημα του θεού Ήφαιστου. Για το λόγο αυτό, απολάμβανε
μεγάλης εκτίμησης σε σημείο σχεδόν ισότητας με τους ανθρώπους, σε
αντίθεση με τους αρχαίους Αιγυπτίους που είχαν μια πιο απόμακρη σχέση με
τα ζώα (τα λάτρευαν μεν αλλά χωρίς να έχουν καθημερινή επαφή μαζί
τους). Ο θεός Απόλλων εξημέρωσε το σκύλο και τον δώρισε στην αδελφή του
θεά Αρτέμιδα, προκειμένου να τη συνοδεύει στο κυνήγι (κύναν άγω).
Επίσης, ένας άλλος μύθος αναφέρει ότι ο σκύλος είναι
αποτέλεσμα αναπαραγωγής του Κέρβερου (του σκύλου που φύλαγε τον Άδη),
την οποία επέτυχε ο Μολοσσός, ο εγγονός του Αχιλλέα. Για την ιστορία,
τον Κέρβερο τον αιχμαλώτισε ο Ηρακλής και τον πήγε στον Ευρυσθέα, από
τον οποίο τον έκλεψε ο Μολοσσός.
Πέραν όμως, από τους μύθους, οι αρχαίοι Έλληνες ασχολήθηκαν με τα ζώα
και στο επιστημονικό πεδίο. Ο πανεπιστήμονας και φιλόσοφος Αριστοτέλης,
στο έργο του «περί ζώων ιστορία», κάνει μια λεπτομερή μελέτη γύρω από
τα είδη και τη φύση των σκύλων δείχνοντας έτσι τη σημασία που έδιναν οι
αρχαίοι στο ζώο αυτό. Συγκεκριμένα, κατατάσσει του Μολοττικούς κύνες και
τους Ινδικούς κύνες στην κατηγορία βραχυκεφάλων κυνών. (Υπενθυμίζω εδώ
ότι η λέξη Μολοσσός είναι η αρχαία ονομασία της Ηπείρου). Ακόμα και στην
καθημερινή ζωή των μεγάλων ανδρών ο κύνας έπαιξε σημαντικό ρόλο. Ο
Μέγας Αλέξανδρος ως μαθητής του Αριστοτέλη, ήταν κυνόφιλος.
Όσο ήταν
στην Πέλλα είχε μια θηλυκή σκυλίτσα (Μολοττικός κύων) και αργότερα στην
Περσία κατά τη διάρκεια της εκστρατείας του κατά του Πέρση Δαρείου,
αγόρασε έναν αρσενικό σκύλο (Ινδικός κύων) και μάλιστα έναντι αδρής
αμοιβής, ονόματι Περίττα. Αργότερα, έδωσε το όνομά του σε μια πόλη που
ίδρυσε εκεί.
Mία από τις σημαντικότερες ενδείξεις για αυτήν την σχέση
αγάπης και συντροφιάς μεταξύ των αρχαίων Ελλήνων με τους σκύλους, που
διαρκεί πάνω απο 3.000 χρόνια, μας την δίνει ο πατέρας της Ελληνικής
ιστορίας Όμηρος στην Οδύσσεια (ραψωδία ρ΄300-309), όπου περιγράφει το
γνωστό και συγκινητικό περιστατικό του θανάτου του σκύλου του Οδυσσέα
(ονόματι Άργος) τη στιγμή που αναγνωρίζει τον αφέντη του ντυμένο
ζητιάνο, που γύρισε μετά από 10 έτη απουσίας.
Σχέση μοναδική. Συντροφικότητα που προκαλεί συγκίνηση. Ένα άλογο ον, ο
κατάκοιτος σκύλος Άργος, παρ’ όλα τα χρόνια απουσίας του αφέντη του,
μπόρεσε να τον αναγνωρίσει αφήνοντας σε εμάς, όπως και στον Οδυσσέα το
δάκρυ να κυλήσει και να αγγίξει την καρδιά μας. Αβίαστα ερωτήματα
έρχονται στο νου μας: Τι δέσιμο είχαν ο αφέντης με το σκύλο του,
κάνοντας τον πολυταξιδεμένο και σκληρό από τις κακουχίες Οδυσσέα να
δακρύσει; Τι είναι αυτό που μπορεί να οδηγήσει ένα άλογο ον να δεθεί
συγκινησιακά με ένα λογικό; Μήπως η επικοινωνία αυτή δηλώνει την ύπαρξη
της ψυχής; Μήπως, ως άνθρωποι πρέπει να δώσουμε μεγάλη βαρύτητα στη ψυχή
μας και στην επικοινωνία με τη φύση, στην οποία άλλως τε είμαστε
συγκάτοικοι με τα άλλα ζώα;
Οι αρχαίοι Έλληνες αντιλήφθηκαν από πολύ νωρίς τη διαφορετική
σχέση που έχει ο σκύλος με τον άνθρωπο. Σχέση φιλική, σχέση
συνεργασίας. Σχέση πάνω απ’ όλα εμπιστοσύνης, όπως επίσης και
φιλοσοφικής συντροφιάς. Πριν από τον μεγάλο φιλόσοφο Σωκράτη, που άλλαξε
τα δεδομένα της σκέψης πάνω σε βαθειά και αιώνια προβλήματα τη
ανθρωπότητας, υπήρχαν οι λεγόμενοι κυνικοί φιλόσοφοι. Αυτοί,
γύριζαν στους δρόμους των πόλεων και μιμούνταν τη ζωή των σκύλων. Ζούσαν
σε πιθάρια ή σε βράχους προκειμένου να ταπεινωθούν και να φιλοσοφήσουν.
Άλλως τε, μη ξεχνάμε την εικόνα που μας έχει μείνει χαραγμένη στο μυαλό
με τον μεγάλο αρχαίο φιλόσοφο Διογένη να περιφέρεται μέρα μεσημέρι
στους δρόμους της Αθήνας κρατώντας φανάρι και έχοντας συντροφιά έναν
σκύλο, αναζητώντας άνθρωπο, όπως έλεγε, υπονοώντας την ποιοτική έννοια
της λέξης.
Ο σκύλος λοιπόν, τιμήθηκε από όλους τους Έλληνες της αρχαίας
εποχής, τοποθετώντας τον ακόμα και στο σύμπαν (αστερισμός του κυνός),
εκφράζοντας έτσι την υπέρτατη αγάπη τους για το ζώο. Το γεγονός αυτό αν
μη τι άλλο, δείχνει ότι ο σκύλος αποτελούσε μέρος της καθημερινότητας
της ζωής τους. Η καθημερινότητα δεν άλλαξε στο πέρασμα των αιώνων και ο
σκύλος παραμένει γύρω μας, δίπλα μας. Είναι ανάγκη να δούμε μέσα από την
παρουσία του τη σταθερή κοινωνική σχέση του με τον άνθρωπο,
καταδικάζοντας και αποτρέποντας την κακοποίησή τους από μερίδα
συνανθρώπων μας.
Εξάλλου, όσοι δεν το γνωρίζουν, ως και ο Μέγας Αλέξανδρος,
που ενδιαφερόταν για μεγάλα και σημαντικά πράγματα, θέσπισε νόμο για την
προστασία των ζώων. Κοιτάζοντας λοιπόν, στα μάτια ενός
ποιμενικού ελληνικού Μολοττικού σκύλου (Hellenic Epir Molossus),
μπορούμε να τρέξουμε πίσω στο χρόνο και να αισθανθούμε τη συντροφιά, όχι
απλά ενός κύνα αλλά ενός αρχαίου «Έλληνα» φίλου και προστάτη της ζωής
μας
Οι Έλληνες για να τιμωρήσουν την Εκάβη αποφάσισαν να τη
λιθοβολήσουν. Ως προς τον θάνατό της υπάρχουν παραλλαγές, όλες όμως
έχουν ως κοινό στοιχείο τη μεταμόρφωση σε σκύλο. Ο Ευριπίδης
στην ομώνυμη τραγωδία του αναφέρει ότι η Εκάβη, αφού πρώτα είδε όλα τα
παιδιά της νεκρά ή αρπαγμένα, μεταμορφώθηκε από τους θεούς, που τη
λυπήθηκαν, σε σκυλί. Μία παραλλαγή λέει ότι η Εκάβη μεταμορφώθηκε σε
σκύλο όταν την κατεδίωξαν για εκδίκηση οι σύντροφοι του Πολυμήστορα.
Τρίτη εκδοχή είναι ότι η Εκάβη μεταμορφώθηκε σε σκύλο μέσα στο πλοίο που
την οδηγούσε δούλη στην Ελλάδα. Τέλος, στην εκδοχή του λιθοβολισμού, η
Εκάβη λιθοβολήθηκε πράγματι από τους Έλληνες, που όμως όταν πήγαν να την
τραβήξουν κάτω από τις πέτρες βρήκαν, αντί για το πτώμα της, ένα σκυλί
με πύρινα μάτια. Φαίνεται ότι η Εκάβη λατρεύθηκε σαν θεά με ιερό ζώο το
σκυλί.
Άλλος ένα Ελληνικός μύθος της αρχαιότητας έκανε αναφορά σε
μηχανικούς σκύλους που είχαν σταλεί να προστατέψουν το παλάτι του
Αλκίνοου. Οι Θεοί ήταν ιδιαίτερα ευχαριστημένοι με τον βασιλιά Αλκίνοο
και μέσω της τέχνης του Ήφαιστου, του χάρισαν χρυσούς και ασημένιους,
αθάνατους και πανίσχυρους μηχανικούς σκύλους για την προστασία του
παλατιού του.
ellinikoarxeio(.)com